Längtan efter verklig gemenskap

”Tänk dig att någon ser dig djupt i ögonen och berättar att du är högt älskad och uppskattad”

Kanske har du som jag ibland känt dig ”uppjagad” på insidan. Tankar, ambitioner och känslor snurrar runt i sinnet och man har svårt att hitta lugnet. Vi lever i en tid när man ska vara grymt effektiv. Man behöver hela tiden leverera.. På jobbet. Skolan. Hemma. Bland vänner. På sociala medier. Är det verkligen så som det är tänkt att vi ska leva våra liv?
Till och med många som följer Jesus kan ta på sig detta tunga ok av prestationsångest gentemot Gud.

Låt mig få ta dig med till byn Betania i norra Israel och hem till Lasarus, Marta och Maria. Denna dag var en speciell dag för denna familj. Jesus från Nasaret skulle nämligen komma förbi på middag. Detta var vad som hände:

Jesus hos Marta och Maria
Medan de var på väg gick Jesus in i en by, där en kvinna som hette Marta tog emot honom i sitt hem. Hon hade en syster, Maria, som satte sig vid Herrens fötter och lyssnade till hans ord. Marta däremot var helt upptagen med allt som skulle ställas i ordning, och hon gick fram och sade: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig ensam att sköta allting? Säg nu till henne att hon hjälper mig.” Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du gör dig bekymmer och oroar dig för så mycket. Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den skall inte tas ifrån henne.” (Lukasevangeliet kap 10)

Vi möter här två systrar. Systrarna är säkert väldigt lika men de har totalt olika perspektiv. Marta var helt fokuserad på allt runtomkring Jesus. Att fixa fika, städa etc. Hon var så upptagen att hon missade det viktigaste av allt; att se Jesus i ögonen och lyssna till hans röst. Maria däremot väljer att sätta sig vid Herrens fötter och lyssna till det Jesus hade att berätta. Den kärlek som strålade från Jesus var verklig. En evig, verklig, djup, varm kärlek från Han som är kärleken! Maria valde att inte missa detta tillfälle! Tänk att Jesus, Guds son, hade kommit hit hem till oss. Maria tog in allt som Jesus hade att ge. Varje ord och all den godhet som strålade från hans ansikte.

Jag tror det är här vi finner livets största glädje. När vi väljer att sätta oss ner vid Jesus fötter och lyssna ostört till honom. Jesus är livets källa. Han är den som kallar oss till en verklig personlig relation med Honom själv.

I Johannesevangeliet 17:3 säger Jesus:

”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden och den som du har sänt, Jesus Kristus”

En del tänker att bli en kristen handlar om att ha en krycka i livet och en slags biljett till himlen när man dör. Versen vi just läst betyder att det eviga livet som Jesus kom för att ge oss handlar om att känna Gud och Jesus Kristus! Här och nu! Ordet för att känna har en grundbetydelse att ”intimt känna” någon. Att dela nära innerlig gemenskap med någon. Detta är vad Gud har tänkt för dig! En nära, innerlig, intim gemenskap med Jesus varje dag. Detta var orsaken till varför Jesus dog på korset för dig. För att förvandla dig på insidan. Förlåta dig alla dina felsteg i livet, dvs alla dina synder och dra dig in i en livsförvandlande gemenskap med Herren Jesus Kristus.

Missa inte möjligheten och glädjen att finna verklig frid och sann bekräftelse vid Jesus fötter.

Vad blir ditt val denna dag?

Andreas Holm
Pastor Lifechurch