Kanske du ska ta och låta dig döpas?

Har du någon gång funderat över varför man döper människor? Många tänker på dopet som något prästen gör när ett litet nyfött barn ska få sitt namn. Kanske har ni sett när en ny båt ska ”döpas” och få sitt namn, man kastar då in en champagne flaska i skrovet så den spräcks. Är detta allt vad dopet egentligen handlar om!? Jag ska försöka klargöra lite nedan om vad bibeln lär om just dop i vatten.

 Jesus gav oss följande utmaning i Markusevangeliet kapitel 16:

                   ”Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. Den som 
                      tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd.”

       person blir döpt

Du kanske känner till att det är hjärtats tro som gör att du blir ett Guds barn. Vi kan inte göra oss förtjänta av Guds nåd och förlåtelse genom någon enda gärning. Den tro som vi bär på i hjärtat utmanas vi att bekänna öppet och det gör vi genom att låta oss bli döpta.

Du kanske undrar varför man vid dopet behöver doppa ner någon under vatten för att sedan dra dig upp på samma sätt!? Det grekiska ordet i bibeln för att döpas är baptizo och det betyder att doppa eller sänka ner.

Dopet är viktigt! Det är en handling där vi bekänner offentligt, tydligt och klart att vi tror på Jesu död och uppståndelse! Vi låter oss dö med Kristus… för att uppstå tillsammans med Honom! Vilken grej! Snacka om att Jesus vill göra stora saker i våra liv som vill tro och ta till oss Honom i vårt liv!

           ”Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, 
               liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.”  
Romarbrevet 6:4

Dopet är porten för oss in i ett nytt liv med Jesus. Ett liv som lärjunge och efterföljare till Jesus. Ett liv med Jesus och hans ord i centrum.

Jag blev döpt när jag var 14 år gammal, i östersjön i Blekinge skärgård. För mig var det något som var en handling att visa för alla att jag hade tagit emot Jesus i mitt liv och ville följa honom. Dopet var ingen magisk upplevelse för mig, men däremot en väldigt stark handling då jag på ett väldigt konkret sätt fick ge mitt gensvar till Jesus och bekänna min tro på honom och att jag verkligen menade allvar i att följa honom.

Jesus lät sig döpas!  Så behöver oxå vi det!

Jesus som är vår förebild i allt visade vägen hur och vad vi skulle göra! (Läs mer i Markusevangeliet kap 1.) Jesus döptes i floden Jordan… Jag har goda nyheter för dig! Du behöver inte åka ända till Israel för att bli döpt eller för att döpa din vän! Det går bra att döpas i ett vatten i närheten. Många kyrkor har en dopgrav som de mer än gärna fyller upp! En vän till mig i Eskilstuna döpte sin vän i sitt badkar i en lägenhet! 🙂

Jesus gav Dig uppmaningen att bli döpta och att bli döpare!

I missionsbefallningen Matt 28:19 ger Jesus uppdraget att gå ut och göra alla folk till lärjungar och att döpa dem och lära dem att hålla alla de bud som Jesus gett dem. Jesus uppmanar oss inte bara att bli döpta sen är det bra. Nej! Han uppmanar dig till att bli en DÖPARE! En som för andra till möjligheten att ge sitt liv till Jesus och låta sig bli döpt i vatten.

                  Är du inte döpt? Det är inget att vänta på! Hör av dig till en kristen vän eller till en pastor idag! 

Den som tror och bli döpt ska bli frälst… något att tänka på!

Hälsningar  Andreas Pionjärpastor Lifechurch Söderköping

anmäl dig till dop