Kan jag komma nära Gud

Igår var jag på en skadedjursinspektion på en leverpastejfabrik. Blodet bokstavligen flöt på golven, inte så jättetrevligt men slutprodukten blir ändå riktigt bra. Tankarna förde mig till vad blodet spelar för roll i bibelns berättelse! 

Hur är det med dig, har någon gång fått uppleva Guds närvaro? Det kanske låter främmande för vissa men har man gjort det så är det den största skatten man har i sitt liv.

En av mina favorit versar i bibeln är Psalm 73:28 ”Att vara i Guds närhet är lycka för mig, jag tar min tillflykt till Herren, HERREN för att kunna tala om alla dina gärningar.”

Visst känns det ofta som att man saknar något på insidan av sitt liv? Ett tomrum i hjärtat som känns svårt att mätta. Det kvittar hur mycket nya prylar man skaffar sig eller hur mycket vänner eller framgångar man erövrat. Det finns fortfarande där i hjärtat; Längtan efter Guds närvaro.

I gamla testamentet i bibeln beskrivs hur Mose var en man som umgicks med Gud ansikte mot ansikte. Vi möter där också hur Israels folk offrade djur såsom tjurar,  duvor och lamm för att bli renade från sin synd så att de därefter kunde kom inför Guds ansikte. En gång om året gick översteprästen in i ”det allra heligaste” som var rummet längst in i templet där Gud talade och uppenbarade sig.

”Man började lova HERREN därför att han är god och därför hans nåd varar i evighet, då blev huset uppfyllt av ett moln.. för Herrens härlighet uppfyllde Guds hus”. (2 krön 5)

Offren i det gamla testamentet var en bild av en otroligt mycket mer överlägsen väg som Gud skulle öppna för hela mänskligheten. Denna väg heter Jesus.

”Bröder, i kraft av Jesu blod kan vi nu frimodigt gå in i det allra heligaste på den nya och levande väg som han har öppnat för oss genom förlåten, det vill säga sitt kött”. Hebreerbrevet 10:19-20

Jesus har öppnat en nya väg för oss att komma nära Gud! på grund av att han ”en gång för alla” lät sig offras på ett träkors i Jerusalem så kan du och jag komma nära Gud och få uppleva Hans kärleksfulla närhet.

Du kommer aldrig bli tillfredsställd utan Guds närvaro i ditt liv. Gud väntar och längtar efter ditt gensvar på hans inbjudan till honom. Guds tanke för varje människa är att få bli uppfylld av hans närvaro. 

Idag kan du få uppleva Jesus i ditt liv! Varför inte!? 

Jag har varit en lärjunge till Jesus i över 20 år och fortfarande så längtar mitt innersta efter mer av honom. En gammal sång har funnits i mina tankar den senaste tiden; ”Mer kärlek, mer kraft mer av Dig i mitt liv…”

Aposteln Paulus uttryckte även han sin längtan med orden: ”Jag vill lära känna Kristus och kraften i hans uppståndelse”.

I torsdags så var jag på möte i Hagebykyrkan. Jesus var där på vår enkla samling och några fick konkret känna Hans närvaro och några berättade om att Jesus helade dem från sjukdom och smärta.

Jesus har inte förändrats! Han lever idag och väntar på att du ska komma hem till honom.

På söndag 5 juli kl 19.30 är du varmt välkommen att fira Gudstjänst med Lifechurch i Brunnskyrkan. 

Med all kärlek,

Andreas Holm, Pionjärpastor Lifechurch Söderköping