Jesus är det som människor pratar om i stan nu!

Det dånar från Moskéerna i Kourossa; Allah Akbar! Det proklameras något helt annat från torget! ”Jesus är vägen, sanningen och livet! Hos Jesus finns förlåtelse, befrielse och helande!”. För första gången någonsin hålls en kampanj i den lilla staden. Med på resan till västafrikanska Guinea denna gången var ett skandinaviskt team på fyra personer; Anton Widlund från Södertälje, Emma Blidh från Kortedala, Daniel Smenes från Kristiansund i Norge och Andreas Holm från Söderköping.
Just innan första kampanjmötet så gick den kinesiska dieselgeneratorn sönder. Vår kontaktperson hittade till slut en ny som köptes in så att första mötet kunde rulla igång… När teamet kom till mötet så var det packat med folk och atmosfären präglades av stor förväntan! Staden hade tapetseras av affischer om att en ”Mirakelkampanj” skulle hållas. Reklam hade spridits genom den lokala radiostationen samt av en högtalarbil som åkt runt i staden och bjudit in till mötena.

IMAG2073 
          Daniel och Oury vittnade inledningsvis innan Andreas predikade evangeliet. De 1500-2000 Kourossaborna blev berörda av budskapet om att Jesus är enda vägen till Gud. Människorna introducerades för Jesus som ställde frågan till den blinde Bartimeus för 2000 år sedan: ”Vad vill du att jag ska göra för dig?” Hundratals gav respons på frälsningsinbjudan. Glädjen var påtaglig bland alla närvarande. Just som alla frälsningssökande skulle lämna namn och kontaktuppgifter till mötesvärdarna så inser de ansvariga att lapparna ligger kvar hemma hos en av mötesvärdarna.. bråttom, bråttom blev det! Därefter var det tid att erbjuda sjuka en vidröring av Jesus. Flertalet bad från scenen och Herren bevisade att Han var verksam med samma helandekraft som botade den blinde Bartimeus just utanför Jeriko! En 6-årig flicka som föddes dövstum kom fram tillsammans med sin mamma och vittnade om att hon nu hörde och även kunde tala! En kvinna som tidigare inte kunde böja sitt knä blev frisk efter förbönen. En annan kvinna hade inte kunnat stödja på sina fötter på 17 år, nu kunde gå obehindrat tack vare Jesus! Mötet gick nu in i ett totalt kaos där sjuka som sökte förbön samt människor som blivit helade bokstavligt talat stormade scenen. Detta resulterade i att Oury drog med oss nordbor till bilen. I den välstylade Renaulten så konstaterade vi alla att Gud hade gjort ett genombrott redan från dag ett! Detta firades med var sin kll Coca-Cola.

20131030 185234                              Denna 8 åriga flicka kom till mötet dövstum, hade varit det i tre år. Jesus botade henne helt under första kvällsmötet!

Nästa dag samlades medarbetare och lokala pastorer till bön och undervisning. Daniel talade om kallelsen att ”göra vad Jesus gjorde” och att fungera i den helige Andes gåvor samt vikten av att ha en levande relation med Jesus. På kampanjmötet vittnade Emma och Daniel innan Oury tog vid för att predika. Många sökte frälsning och flera vittnade om helande. Två blinda fick sin syn tillbaka. En döv kvinna fick hörseln tillbaka. En ung man som inte kunde böja benet var nu helad. Kvällen präglades av mängder av helandeunder! Jesus är definitivt densamme!

Det känns nästan chockerande att möta så otroligt mycket mirakler som sker i samband med kampanjkvällarna. Ibland får man nypa sig i armen för att förstå att det inte är en dröm men att Gud verkligen gör detta idag mitt framför våra ögon. Det bekräftar ordet från Markusevangeliet 16:20 ”Och de gick ut och predikade överallt och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det!”

De tecken som följer oss som tror är framförallt till för att bekräfta ordet som är förkunnat. Gud vill helt enkelt visa att han står bakom förkunnelsen av de goda nyheterna om Jesus Kristus! Någon talar om helanden som att Jesus ger de behövande en stor kärleksfull kram! Just detta tror jag vi i norden skulle behöva få uppleva mycket mer av.

Vissa i teamet fick tyvärr slita med dåliga magar under vistelsen men ingen behövde bli sängliggande vilket vi tackar Jesus för.
Nästa dag inleddes också med ett ledarseminarium. Andreas undervisade om ”Guds hjärta för de förlorade” och vikten av att vandra i tro och kärlek. Gud som är kärlek har utgjutigt sin kärlek i våra hjärtan! En kärlek som fördriver vår fruktan och alltid leder till handling. ”Så älskade Gud världen att han gav den sin enfödde son…”. 

IMAG2138

Min gode vän Daniel Smenes från Norge predikade glatt om kärleken från Jesus!

På kampanjmötet denna kväll vittnade Anton och Andreas innan Daniel körde igång med förkunnelsen. I inledningen av predikan försökte Daniel öppna en läskburk på en mängd tokiga sätt. En man i 60-års åldern visade stolt hur burken skulle öppnas. Daniel kunde nu tydliggöra sanningen att vi kan ”smaka och se att Gud är god”! Daniel förkunnade inspirerande ett tydligt evangelium om korset där Jesus gav sitt blod för hela mänskligheten! Även denna kväll gensvarade många på inbjudan att ta emot Jesus som Herre i sitt hjärta! Bland de ca 750 mötesbesökarna fick flertalet uppleva mirakler. En man med ryggproblem blev botad. En demonbesatt kvinna blev befriad, hon vittnade om att hon såg demonen fly bort från henne! En kvinna med nackproblem blev lite bättre. En kvinna med nedsatt hörsel blev helad. Flera blev botade efter handpåläggning, däribland en liten 8 årig flicka vid namn Kawanga som tidigare var dövstum. På väg upp till scenen för att vittna om vad Gud gjort så blev även hennes mamma helad i sin vänstra arm och hand. Efter en olycka med en flaska så hade hon haft värk och inte kunnat använda sin hand ordentligt. Efter Guds ingripande kunde hon fullt ut böja alla fingrar helt. Hon kunde inte dölja sin tacksamhet för Herrens ingripande i hennes och hennes dotter liv!

Ledarseminariet dag fyra så inspirerade Daniel och Oury om att bli fylld med den helige Ande. Utmaningen gavs att lyssna till den helige Ande att gå till de städer han kallar oss till. Gud rörde speciellt vid kvinnornas hjärtan på ett kraftfullt sätt denna morgonen, då den helige Ande kom över dem var och en.

De 500 som kommit till det fjärde kampanjmötet fick frågan av Daniel om de upplevt att Gud gjort något i deras hjärtan. Många gensvarade glatt och övertygande! Andreas predikade om att Jesus är Livets bröd och om att det bara är Jesus som kan mätta våra hjärtans hunger och törst! ”Alla ni som törstar kom till mig och drick. Den som tror på mig ur hans inre skall flyta strömmar av levande vatten..” (Johannes 7:37)

Även denna gång gav flera respons på budskapet och lämnade namn och kontaktuppgifter till mötesvärdarna. Även denna kväll bad vi för sjuka. Herren bekräftade sitt ord även denna kväll! En man som haft magproblem under lång tid blev botad efter handpåläggning. En kvinna som tidigare haft problem med sin arm kunde nu lyfta den obehindrat! En annan kvinna upplevde den helige Andes vidrörande efter förbön.

Bland mötesbesökarna fanns det en hel del döva och stumma. Inte alla blev botade efter förbön men när det väl skedde så kunde de omöjligen dölja den glädjen som de upplevde! Just så var fallet med en ung kvinna som hade kommit till mötet med sin lilla bebis hängande på ryggen. En förebedjare viskade ordet Halleluja (betyder Prisa Herren) i örat på kvinnan som nu själv började återupprepa ordet tydligare för varje försök! En stund senare fick alla höra henne ropa ut: Halleluja framifrån scenen! Wow! Vilken god Gud vi har!

En blind kvinna i 60-års åldern hade vänner som vinkade om hjälp i förbön. Efter bön i Jesus namn så berättade hon att hon kunde se människorna suddigt framför henne.


Josephine fick ett personligt möte med Jesus under kampanjen!

Josephine är en student som hade följt med sin far till det tredje kampanjmötet. Hon var katolik och hade gift sig för ett år sedan. Hon brukade gå till kyrkan tidigare men pga hennes dåliga hörsel så hade hon slutat gå. Under det fjärde kvällsmötet blev hon bättre efter förbön, nu under förmiddagsmötet berättar hon att öronen är helt bra! Efter kampanjmötet så va hon hungrig och törstig, då gav en kvinna från Lutherska kyrkan henne mat. Hon berättar att hon gått och sjungit på en sång som sjungits under mötena. Under ett möte hade hon fallit ner och beslutat sig för att förlåta alla dem som hade gjort dåliga saker mot henne, i samma stund hade hon blivit frisk! Hon började sjunga en sång: ”Jesus have saved me Halleluja!”. När hon kom hem efter mötet ville de ge henne hennes vanliga medicin hon alltid tar för öronen men Josephine gensvarade: ”Jag behöver dom inte längre för Jesus har gjort mig frisk!”

På söndag förmiddag besökte teamet de två små lokala kyrkorna i staden. Anton Vidlund predikade om att leva sitt liv med Jesus som sin förebild i allt. Jesus som lämnade sin ära och härlighet i himlen och blev en liten hjälplös bebis helt utelämnad till sina föräldrars omvårdnad. Jesus som också blev skymfad och förföljd av många men valde att bli en tjänare och dog för varje människa. 

 IMAG2129

Anton tar hand om överblivna kryckor på grund av helanden som tagit plats.

Lite märkligt nog var det bara ca 150 personer samlade den sista kvällen. Anton och Emma välkomnade åhörarna med hälsningar och vittnade om Jesus godhet och kärlek. Denna kväll predikade Daniel Smenes om behovet av att leva med Guds ord såsom en instruktionsmanual i livet, och avslutade med ett budskap centrerat kring korset. Tre personer blev helade från magproblem. En kvinna som haft problem med sina fötter under två års tid blev fullkomligt helad!

Den sista morgonen just innan vi skulle lämna Kourossa kom två pastorer smajlande in medans vi åt frukost på hotellet. ”Jesus är det som människor pratar om i stan nu!” vad det som de ville berätta med leenden som gick från ena örat till det andra. Människor i staden är så glada och tacksamma för allt vad kampanjen inneburit för dem. Muslimer vittnar om att bördor har lyfts av från deras axlar! Båda pastorerna var fullt medvetna om att det är nu som det enorma arbetet börjar med uppföljningen av de 1300 namnen som kommit in via uppföljningskorten. Vi uppmuntrade dem att fortsätta i det flödet evangeliet öppnat upp för! Och att våga fortsätta vara utåtriktade då de nu fått ett namn och ett ansikte utåt i staden. Ha gärna med de frälsningssökande människorna och de lokala kristna ledarna i dina förböner.

Nu på söndag har Lifechurch möte i Sok-stugan i Söderköping. Bär du på en längtan efter att få veta mer om vem Jesus är eller är i behov av förbön för någon sjukdom se till att du kommer med… kl 15.30 i Sok-stugan, Söderköping.

Jag är övertygad om att det ska bli Jesus som människor kommer prata om även i våran stad!

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar Andreas