”Ja han är ju med Jesus nu!”

Igår fick jag beskedet att min vän gått bort. Jag mötte Ralf* för första gången på pizzeria VioNi här i Söderköping för ca fyra år sedan. Vi började småprata lite och kom fram till att vi skulle ses en annan dag. Jag tog hans mobilnummer och fick hans namn, “Ralf som hatar Gud” blev hans gensvar.

Vi hade känt varandra i ca fyra år. Det känns verkligen svårt att möta faktumet att en person man känt och kunnat prata med nu inte finns mer. Det är inte så ofta man reflekterar över att livet är ändligt. Men det är verkligen det.

Jag och min vän David köpte med oss en blomma till Ralfs sambo häromdagen och försökte dela lite av hennes sorg. I tider av sorg behöver vi verkligen någon att dela sorgen med. Samma sak gäller ju med livets glädjeämnen.

En vecka innan Ralf lämnade jordelivet så besökte jag och David honom. Vi hade ofta samtal om livet, Gud och ibland läste vi lite ur bibeln tillsammans. Denna gång uttryckte Ralf en önskan. Han ville bjuda in Jesus in i sitt liv! Jag frågade honom om han kände till vad Gud gjort för honom då Jesus dog på korset och tog våra synder på sig själv. Jag förklarade att syndern i vårt liv hindrar oss från att ha gemenskap med Gud och att den behövde bli förlåten och borttagen.

“Men jag har inte gjort några synder!” utbrast Ralf.

Jag fick förklara hur bibeln beskriver att varje människa har syndat och smutsat ned sitt hjärta på så sätt. Detta behöver Gud förlåta oss för så att vi ska kunna komma nära Honom på nytt! Man skulle kunna se det som att en motorcykelåkare från Novemberkåsan* skulle försöka smita in och sätta sig bland alla nobelpristagare på nobelmiddagen i sina leriga blöta kläder som stinker. Gud är helt ren och kan inte umgås med den smuts som finns hos oss pga av våra överträdelser och felsteg såsom lögn, själviskhet, högmod osv.

Ralf insåg att även han hade syndat och gjort saker som var fel. Vi bad tillsammans. Bekände synder och bad att Jesus skulle förlåta och göra allting nytt och att Jesus skulle komma in i hjärtat. Ralf berättade att han tyckte det kändes mycket gott.

Min vän David gav Ralf en bibel och han började läsa ur Romarbrevet. Några dagar senare så var hans liv över.

Ralfs sambo har ofta hållt sig lite ifrån våra samtal om tron på Jesus. Igår hemma hos henne så försäkrade jag henne att han har det bra nu. Hennes gensvar blev: “Ja, han är ju med Jesus nu!”

“Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog för oss medan vi ännu var syndare.
” Romarbrevet 5:8

*Ralf var inte hans riktiga namn.
*Novemberkåsan är en extrem motorcykeltävling som går på leriga skogsstigar i värmland varje november.