”Go tell it on the mountains..”

Nu är vi hemma igen.. i det hus vi hyr tillsammans med familjen Blad i Khon Kaen efter vår tio dagars trip till “storstaden” i norr; Chiang Mai. Vårt uppdrag var att vi skulle undervisa på den “mobila” lärjungaskolan apg29.

Har du varit med om att en persons berättelser ur verkliga livet berört dig på djupet?

I veckan mötte jag Saman, en man i 50 års åldern som arbetar idogt bland Kareenfolket som lever i bergsområdet i norra Thailand. Kareenfolket är i antal ca 1 miljon Thailand och i grannlandet Burma finns ca 5-6 miljoner.

Saman och Otto (missionär från Sverige) delade med sig hur de har haft glädjen att plantera nya församlingar i byar där det inte funnits några kristna tidigare. Under de senaste 20 åren har de fått se omkring 4000 komma till tro på Jesus som nu är del i en mängd nya kyrkor runt om i byar bland de s.k “Por-kareenerna”.img_4421

Att plantera nya kyrkor handlar om mission. Att missionera innebär enligt min förståelse att en troende för människor från punkten att de inte känner Gud till att de tar emot kärleken och förlåtelsen från Jesus och börjar vandra i gemenskap med Gud som sin Far.

Kareenerna är inte som svenskar i allmänhet, ateister (dvs tror inte på någon Gud) utan de är andetillbedjare. För kareenerna finns det inte både goda och onda andar utan det handlar om att hålla ett rätt förhållande till andarna som alla är onda. Skulle en person visa sig göra nåt felaktigt mot andarna som bringar olycka för byn i stort så kan denna person bli utstött. Detta inträffade för Samans föräldrar som tog emot Jesus vilket resulterade i att de fick lämna sin by.

Det finns ett bibelord som Saman delade med oss som fungerat som ett nyckelord då de arbetat med att nå människor:

”för att öppna deras ögon, för att vända dem från mörker till ljus och från Satans makt till Gud, så att de får syndernas förlåtelse och en plats bland dem som helgats genom tron på mig.”
‭‭Apostlagärningarna‬ ‭26:18

Människors inre ögon öppnas och får syn på vem Jesus är. Detta uppdrag kan vi alla få ta del i! Det fanns en sak som Saman tryckte på starkt när det gällde att nå onådda med evangelium; Under och tecken. Han beskriver att 90% av alla som tar emot Jesus i sitt liv gör det efter att de har sett Gud göra ett mirakel. Dvs att man sett Gud göra ett övernaturligt ingripande såsom att värk eller sjukdom försvunnit vid förbön eller att någon blivit löst från problem med onda andar.

img_4481
Deltagare på apg29 skolan som under veckan upplevt Guds tilltal att gå till en grannby med evangeliet och plantera en församling.

Kan det vara så att även vanliga svenskar behöver få se och uppleva tecken och under för att kunna förstå att Jesus är på riktigt!?

Vid ett tillfälle så tillkallades Saman och hans medarbetare till en by som hade problem med ett dödlig sjukdom. Smittan hade spridit sig över byn och de såg inget hopp. Byns ledare visste att Samans Gud hade starkare krafter än deras egna andar så han tillkallades. Med fara för sitt eget liv reste Saman till byn och lade händerna och bad för dem. Senare fick han meddelandet att ingen mer hade dött i byn efter att han hade bett för dem. De såg detta som ett stort tecken på att Jesus hjälpt dem i deras nöd.

Det är verkligen spännande att följa Jesus!

Följ även med på Lifechurchs videoblogg.