Ett spännande samtal

I veckan mötte jag en man som var otroligt bekymrad hur det stod till med människorna i vår stad. Framförallt hur unga människor har det. Han framhöll också att många verkar må allt sämre på insidan trots att vi har det gott ställt rent materiellt sett. Vi samtalade vidare om vad Jesus kan få betyda för en människas liv. Han räknade upp två personer som han mött i staden som hade blivit ”frälsta” och där deras möte med Jesus hade lett till en verklig förändring i deras liv. 

Denna typen av möten med människor älskar jag. Då tiden plötsligt stannar av och jag får dela med av det dyrbaraste som jag äger; tron och kärleken till min fantastiske Jesus.

Samtalet fortsatte och jag fick berätta om hur det gick till när Gud sände mig och hustrun hit till Söderköping. Hur Gud talade till oss för åtta år sedan då vi ätit glass vid kanalen och tagit oss upp för berget för att beundra utsikten. Hur Gud talade till Linnea och mig samtidigt på var sitt håll om att flytta hit och berätta för människor om Jesus och plantera en ny församling. 

Något år senare så började detta tilltal brinna på nytt inom oss och vi bad att Gud skulle ge oss ett konkret svar angående kallelsen till Söderköping. Vi bad att Gud skulle tala profetiskt (övernaturligt) genom någon person innan veckan var slut. Vi hade inte berättat för en kotte om dessa märkliga tankar kring Söderköping, en plats som jag bara hade besökt en enda gång. Söndagen den sista dagen på veckan kom och då kom en man fram till oss och sa följande: ”Jag upplever att Gud säger följande, att ni ska flytta till en liten stad för att plantera en församling…”

Gud verkar bry sig små städer också! 

Jag bjöd in den mycket trevlige mannen som jag mötte häromdagen till att hänga på en Alphakurs i höst. En grundkurs i kristen tro som kyrkor över hela världen anordnar.

Jesus är intresserad av att ”frälsa” människor idag! 

I Johannesevangeliet‬ ‭3:16-17 så står det följande:

”Så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv. Gud har inte sänt sin Son till världen för att döma världen, utan för att världen ska bli frälst genom honom.”

Ordet frälsa betyder rädda och innebär framförallt tre saker: 

1. Att Jesus vill befria och förlåta dig för alla dina felsteg och synder som du gjort så du blir fri på insidan och får en personlig relation med Jesus och evigt liv.

2. Att Jesus vill hela dig från din sjukdom vad det än är.

3. Att Jesus vill välsigna och hjälpa dig praktiskt och ekonomiskt.

Ibland kallas livbojar som denna för en frälsarkrans! Guds livboj till vår värld och till dig är Jesus!

Önskar dig en trevlig helg! 

Andreas, pionjärpastor Lifechurch.