Du är ett Kristusbrev

Han tittade mig rakt in i ögonen och ställde frågan: – Är det du som är Jesus?

Den frågan fick jag av häromdagen av en lite pojke på barnens dagis. Mitt svar blev: – Nej det är inte jag som är Jesus men jag tror på honom. Förmodligen ställde den lille grabben frågan pga korset som jag hade runt min hals. Utifrån denna händelse så slog mig tanken att är inte det vad Gud har tänkt för oss!? Nämligen att vi ska bli mer och mer lika Jesus och återspegla honom där vi är. I andra Korinterbrevet Kapitel 3 så skriver Paulus att församlingsmedlemmarna i Korinth var alla Kristusbrev som är skrivna inte på tavlor av sten utan på tavlor av kött i era hjärtan.

Tyvärr får jag inte personliga brev så ofta längre nuförtiden. Tiden förändras. Kanske några av er som läser det här aldrig har fått ett personligt skrivet brev i brevlådan!? I alla fall, när jag växte upp så skrev man brev med penna på ett papper och la det sedan i ett kuvert och satte på något som heter frimärke uppe i högra hörnet och skrev en adress och lade på brevet på en gul postlåda.

Jag tror vi kan få vara Brev skrivna av Jesus Kristus själv som får läsas av människor vi möter. De avtryck som Jesus gör i våra liv är tanken att andra människor ska få ta del av. Det Jesus har gjort i ditt liv är något stort och underbart som är väl värt att berättas för andra.

Du är ett Kristusbrev som är tänkt att läsas av många.

Tidigare i veckan så mötte jag en man som berättade att Söderköping var den kommun där psykisk ohälsa låg i topp. Jag visste att många i vår stad inte mår så bra men att det var så här illa hade jag ingen aning om. Vi bor i en stad där många de senaste åren avslutat sina liv i självmord. På ytan så kan man tro att allt är som det ska i vår kära stad Söderköping men så är inte fallet.

Vad kan vi göra?

Be.
Jag tror vi behöver be för vår stad. Jesus sa: ”Allt vad ni ber om begär, tro att ni har fått det så skall det vara ert”.
Planera gärna in datumen 10-31 januari i bön och fasta för Söderköping. Bön förändrar både bedjaren och vårt land.

Dela med dig av Jesus.
Det som kan förvandla en människa från mörker till ljus är: Jesus Kristus. Jesus är vägen, sanningen och livet. Jesus är enda vägen till en verklig relation med Gud och han är den som älskar varje människa med en verklig, äkta kärlek.

Bli goda nyheter för människor.
Visa kärlek överallt du går fram. Var generös. Ta tid och bry dig om någon som inte verkar må så bra. Ge till människor i nöd. Hjälp människor som du har möjlighet att hjälpa. Det sätt du älskar människor på kommer visa på Jesus som längtar efter en upprättad relation med oss varje människa.

Bjud in till gemenskapen i församlingen..
I församlingen så finns det alltid en öppen famn för alla människor. Vi inbjuder till en varm och kärleksfull gemenskap som har Jesus i centrum. När vi möts så finns möjlighet att lyssna till berättelser från människor som lever nära Jesus och på berättelser ur bibeln.

Lite att tänka på.

Ps. Nästa gång vi ses är onsdag 28 november 19:30 på huskyrka. Glöm inte julfesten den 15 december i Vintervadskyrkan.

Hälsningar Andreas