Turbulenza por favor

Så lät det i luften på väg mot Quito. Efter att en av piloterna sjukskrivit sig inför flighten mellan Amsterdam och Sydamerika vilket ledde till över en timmes väntan i flygplanet så kom nu nästa hinder på vägen. Det var åska med storm på flygplatsen i Quito så efter att ha cirkulerat några varv över staden så kom beslutet att vi skulle landa i Guyayaqil, ca 30 minuters extra resa söderut. Till slut kom vi åter till Quitos flygplats efter ytterligare några timmars extra väntan i flyget. Nu var vi möra! Judith, vår lilla goa ettåring hade inte suttit still riktigt hela resan. Men vi var framme!
Vi missade dock vårt anslutningsflyg till kuststaden Manta så det blev övernattning i Quito som flygbolaget ordnade med.

IMG 4349
 
En pastor vi talade med berättade om hur situationen ser ut i Ecuador gällande religon och tro. Hela 95% av befolkningen är katoliker. Många betalar regelbundet pengar för att få förlåtelse för sina synder. Man betalar även pengar för synder som döda släktingar behöver förlåtelse för! I staden Montekristi går man på knä uppför gatan till en mariastaty för att man tror att man får syndernas förlåtelse när man kysser Mariastatyn. Denna grupp längtar man efter att få nå med de goda nyheterna om Jesus som dog och uppstod för våra synder, en gång för alla. Jesus betalde ett mycket högt pris för alla våra synder på korset. Visst vore det högst märkligt att vi skulle behöva lägga till ”lite extra” till Maria för att få syndernas förlåtelse!? Jesus räcker.
 
IMG 0742
Mariastaty i huvudstaden Quito. 95% av landets invånare är katoliker.
 
Vid flygplatsen dagen efter möttes vi upp av Simon och Ellen som är skolledare för denna Apg29 skolan tillsammans med ett par från Ecuador.  Färden fortsatte till skolans bas i Montecristi. 
 
Målet med resan till Ecuador var att undervisa om Mission på den mobila lärjungaskolan Apg29 som Equmeniakyrkan driver. Apg29 skolan bygger på ett spännande koncept där man sammanför olika kulturer och språk. Man strävar efter att hälften av eleverna ska vara från det lokala landet och hälften från Sverige. I klassen så var det utöver de ca 15 svenskarna ett femtontal personer från Ecuador, Mexiko, Nicaragua samt Peru. All undervisning tolkades till spanska. I lovsångshäftet så var alla sånger på både svenska och spanska. Inspirerande i dessa tider då nationalismen gror lavinartat på varje kontinent. 
 
IMG 4360
 
Judith hittade en vän på apg29 skolan.
 
På plats något försenade så körde vi igång med undervisningen om vårt ämne; MISSION. Linnea inledde med att tala om vikten av att lämna vår COMFORT ZONE, som vi så lätt fastnar i. Vi kan hitta vår trygghet i många olika saker men att Gud uppmanar oss att ta ett steg ut ur vår kända, trygga värld så att vi kan tjäna honom i mission.  Linnea delade med sig från Bibeln samt ur händelser ifrån livet i Vad Gud gör när vi väl vågar ett steg ut ur vår kända trygga värld. 
Jag fortsatte med att tala om hur mission handlar om att; Gå.
Jesus gick ut från himlens härlighet ner till vår värld. På samma sätt kallar Han oss att gå till den här världen med evangeliet om Jesus. Mission handlar alltid om Gå!
 
IMG 0780-2
 
Katolsk kyrka i Monticristi där en Mariastaty finns som vallfärdas till av tusentals. 
 
Ena dagen så handlade undervisningen om ”Mission i vår närhet till jordens yttersta gräns!”. Allt började med ett pass på skolan som bla annat berörde att evangeliet och Jesus inte har förändrats utan har samma kraft idag som när Jesus och de första kristna vandrade på jorden. Efter detta begav vi oss ner mot Montecristis centrum för att praktisera Guds rike. Vi sände ut eleverna två och två för att be för människors behov samt dela med sig av tron på Jesus. Något senare så kom hela gänget tillbaka och sprudlade av glädje. Två vittnade om att de bett för personer som blivit helade rakt upp och ner på gatan! Jesus är densamme! Enda skillnaden är att han numera verkar genom den som tror. En svensk tjej delade glatt hur de fått be för en kvinna och delat med sig av ett profetiskt ord som rörde en kvinna till tårar. Det händer alltid något när vi går ut med budskapet om Jesus! John Wimber uttryckte det: ”YOU GO AND HE WILL SHOW”. Så sant.

IMG 0787
 
Gatuevangelisation i Staden Montecristi. 
 
Varje kväll var det gemensam andakt. En kväll hade Jonathan en kill från Lerbo hand om den. Hans ämne denna kväll var att vi skulle be för varandra och lyssna in Guds röst. I smågrupperna så bads det och många fick budskap som var rakt in i deras situation, mycket uppmuntrande!
 
På den sista lektionen så utmanade jag eleverna till att våga göra saker de aldrig gjort förut på sin praktik! Vi läste från Heb 8:35 att vi inte ska kasta bort vår frimodighet för den ska ge stor lön. Vi gjorde ett praktiskt exempel på att verkligen lita på Herren när man tar ett steg ut i tro. Exemplet gick ut på att en ung kille fick ställa sig på en stol och att fyra grabbar fick stå nedanför för att ta emot honom. Killen som hoppade upp på stolen hette John Ereda. Jag bad John blunda och att helt lita på Jesus. John blev väldigt rädd inför detta steg ut intro. Han tvekade något men sen så föll han bakåt ner i sina kompisars armar. Just likt Jesus tog hand om Petrus när han gick på vattnet. Alla applåderade. Berättelsen slutar inte här. Vid lunchen så kom John fram och frågade mig om vi kunde prata en liten stund. Han berättade att under tiden han hade blundat stående uppe på stolen så hade han fått en syn i sitt inre. I synen så såg han först moln och därefter hur en man i en vit klädnad steg fram och räckte ut sina händer. Han sken och lyste av ljus men han kunde inte se hans ansikte. Jag övertygad om att det var Jesus som visade sig för honom. Honom som jag hade bett honom lita på till 100% då han föll bakåt från stolen. 
 
IMG 0813
Några av de eleverna på apg29 skolan tillsammans med Andreas, bla John till höger som fick se en syn av Jesus.
 
På vägen hemåt insjuknade Linnea dessvärre i en magsjukdom med skyhög feber och värk m.m. Sitter och skriver på 10 000 meters höjd i 850 km/h och tänker vilka tappra hjältar som sover bredvid mig. Den ena får nog tyvärr hoppa vid hållplats Vrinnevisjukhuset.
 
Apostlagärningarna har 28 spännande kapitel vi kan läsa och studera. Kapitel 29 är det upp till dig och mig att fortsätta skriva på!
Guds välsignelse till Dig.
/Andreas Holm, Pionjärpastor Lifechurch.