Skip to content

Vi behöver pappa

Varför mår så många unga människors så dåligt i dagens Sverige!? Det verkar som att det inte är speciellt bra bakom de fina fasaderna på Instagram och de snygga märkeskläderna. 

Under 2017 ägde 24 210 skilsmässor rum i Sverige. I den siffran räknas inte antal samboförhållanden som har delat på sig med. Av 4,6 miljoner hushåll så består hela 1,8 miljoner av dessa av en person. Statistiken visar något tydligt. Familjerelationer bryts ner och kraschar konstant. Många bär på en djup längtan efter inte bara en kompis utan en mor och en far som finns där för dem och som kan älska dem med verklig och villkorslös kärlek. Jag menar inte att relationer är något enkelt. Inte heller är föräldraskap något som är enkelt har jag som fyrabarnspappa insett. Faktum är att det finns många brustna hjärtan därute idag. 

Jag är övertygad om att vi är skapade för att leva i nära och levande relationer. Utan Gud är detta inte så lätt. Jesus kom med budskapet om att vi ska älska varandra och lägga ner vårt liv för varandra. Att vi ska sätta andra högre än oss själva. Jag tror att Jesus är den enda vägen för att få se vårt kära land helas och förvandlas inifrån och ut. Ett hjärta som Jesus fått förvandla med sin kärlek kommer aldrig mer att bli densamma.

Vi behöver pappa

Idag skulle min pappa fyllt 79 år. Han gick tyvärr bort i blodcancer för fyra år sedan. Saknaden är fortfarande väldigt stor. Min pappa var inte perfekt men han älskade oss fem barn och vår mamma mycket. Stunder som jag kommer ihåg med glädje och som jag ofta saknar är när vi höll på med något byggprojekt ihop eller bara satt och kollade på längdskidor på tv.

Pappas tro på Jesus var stark. Några av hans sista ord till oss var: “JESUS ÄR MED DIG I ALLT”. Detta är något som vi kan ta fasta på. Vad som än händer i livets orkaner så kan vi klamra oss fast vid att Jesus aldrig lämnar oss.

Gud kan bli din pappa

Jesus kom till jorden för att föra oss till en levande relation med Fadern. Han sa i Johannes 14:6: “Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig”. Jesus öppnade en väg för oss till Gud Fadern när han dog på korset. Jesus kom även till jorden för att visa oss hur Fadern är! Jesus säger i versen efter: “Om ni har lärt känna mig, skall ni också lära känna min Fader. Och härefter känner ni honom och har sett honom.” Lärjungen Filippus gensvar till dessa ord från Jesus var: –“Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss.”

Jesus svarade då Filippus:

– “Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern…”

Jesus visar oss inte bara vägen till Gud Fadern utan också hur Han är. Full av godhet, omsorg, barmhärtighet, kärlek och generositet.

I gamla testamentet så benämns Gud som Fader 4 gånger. I nya testamentet blir bilden allt mer tydligare för oss vem Gud är, här benämns Gud som vår Far vid hela 249 tillfällen. Gud kan bli din pappa! När du personligen tror på och tar emot Jesus så för han oss in i Guds familj och Gud blir din Far, din pappa! 

Kan en helad relation med vår himmelske Far vara starten på den förvandling vårt land behöver idag!?

Har du inte hört Chris Tomlins sång Good, good Father så skulle jag varmt rekommendera den.

Gud älskar dig med sin villkorslösa kärlek!

Andreas Holm

Pastor Lifechurch Söderköping